زیگورات چغازنبیل
شهر شوش در استان خوزستان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران را در خود جای داده جایی به نام زیگورات چغازنبیل که درفهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است. چغازنبیل «یکی از زیباترین آثار باستانی ایران است. این زیگورات، پرستشگاهی است که عیالمی ها برای خود ساخته بودند.
یکی از قدیمی ترین تمدن‌های روی زمین ایران ما است. دراین تمدن برای ساخت بناهای مذهبی از شیوه‌ی خاصی از معماری استفاده می شده و عمده بناهای مذهبی آن دوران هرمی شکل بوده. این هرم‌ها به صورت پله پله و ازجنس آجر بوده‌اند که به آنها به صورت اختصاصی زیگورات گفته می‌شود. این شیوه از ساخت زیگورات‌ها از ۴۲۰۰ سال پیش هم مرسوم بوده است. زیگورات‌ها بناهای مورد احترام و مهمی در آن دوران بوده‌اند و به همین دلیل در ساخت آنها از بهترین مواد و مصالح استفاده می شده است، ان ها بهترین آجرها و خشت را آماده می کرده‌اند تا بتوانند چنین بناهایی بسازند.
این بنا توسط میلیونها خشت و هزاران آجر ساخته شده است که حدود ۵۰۰۰ آجر آن نوشته به خط ایلامی دارد. آجرها توسط مهر مکتوب نشده‌اند و هرکدام جداگانه با دست نوشته شده‌اند. در ضمن قدیمی ترین و مهمترین سازه تاریخی آبی ایران و جهان به نام تصفیه خانه چغازنبیل نیز در کنار همین سازه باستانی قرار دارد.
نظرات کاربران
UserName